Spring til indhold

Det er jo blot reklame

SEO på alt i Google

Googles søgeresultater indeholder alt, som selv den mest kreative hjerne kan drømme op. Dels i form af de øverste annoncer (AdWords) og dels i form af det, der kaldes for organiske resultater – altså resultater på en søgning i Google, som de har placeret der uden at få betaling for det. Her finder man alt fra opskrifter på at koge æg til helbredstips og hvordan man reparerer en gammel Toyota Corolla. Og meget mere. I denne artikel ser vi lidt på, om der er grænser for, hvad man kan finde i Google – og hvordan branchen ser på det, der kan findes.

Kan man finde alt?

Det er meget tæt på et ja. Heldigvis gør Google en hel del for at fjerne forskellige hjemmesider, der absolut ikke hører hjemme i deres søgemaskine. Her tænker vi på for eksempel ulovlig porno, svindelsider med falske brands og diverse ulovlige aktiviteter. Det er klart, at med milliarder af hjemmesider online, er det umuligt for Google at finde alt hurtigt nok – men generelt gør de et OK stykke arbejde på den front.

At danskerne har et stor behov for at finde mindre pæne svar i Google illustreres med for eksempel dette:

Folket vil ikke blot bedrages – det vil også gerne bedrage andre. Sådan er det bare.

Google og (dobbelt)moral?

Google hjælper den søgende, som det er vist i eksemplet herover. Man får en stribe af forslag som hjælp til, hvad man gerne vil snyde med – lige fra skat til det decideret livsfarlige snyd med Corona pas. Vi mener, at det er på kanten – men omvendt er vi også imod censur, så her er vi nok lidt i en gråzone.

Altså: Google hjælper gerne med at finde anvisninger på at snyde i skat, til eksamen og til at bringe andre mennesker i fare ved at snyde med Corona. Hvad de til gengæld ikke vil hjælpe med: At finde en fuldt lovlig escortpige.

Faktisk er Google så “moralsk”, at massageklinikker og escortservices end ikke kan få lov at købe deres annoncer (AdWords) på trods af, at det i Danmark og mange andre lande er fuldt legale forretninger. Google vil dog gerne vise hjemmesiderne i deres organiske resultater, og vi har kigget lidt på nogle af dem. Der er tale om lødige og legitime hjemmesider og samlinger af annoncer for slige tilbud.

Markedsføring af escort og lignende

Vi har taget kontakt til en af de mest kendte online markedsføringseksperter, der har hjulpet virksomheder med synlighed i Google siden de gik i luften. Det er den tidligere reklamemand Thomas Rosenstand, der i dag er mest kendt for sine over 22 år med SEO – en forkortelse for Search Engine Optimization.

Ham har vi stillet nogle spørgsmål, som han har været så venlig at besvare i sin vanlige og direkte facon:

  • Er der en moralsk grænse for, hvad du vil markedsføre i Google?
    Ja, det er der bestemt! Først og fremmest vil vi ikke røre ved noget, der er ulovligt. Sekundært forbeholder vi os retten til at afvise opgaver, der direkte strider mod basale moralske holdninger, vi har. Det kan være visse politiske partier eller fraktioner heraf, visse rusmidler, forherligelse af vold, racisme og lignende.
  • Føler du, at du snyder, når du hjælper en given hjemmeside frem i Google?
    Nej, det gør jeg ikke! Reelt er SEO jo blot reklamearbejde. Google er par excellence ikke blot Danmarks men verdens største markedsplads, hvor alle gratis kan opsøge information. Når vi arbejder med en virksomheds hjemmeside, så den overhaler konkurrenterne på en søgning, svarer det jo blot til, at vi har lavet bedre brochurer, TV-reklamer, radiospots etc. end de andre. Skal man bruge en kaffemaskine, klikker man på øverste resultater i Google først, og de ligger der, fordi der er arbejdet med at få dem til det. For eksempel med linkbuilding.
  • Er det ikke uretfærdigt, at hjemmesider med større budgetter ligger højere i Google?
    Ja og nej. I en ideel verden ville det være de hjemmesider, der bare “leverer varen”, der ligger øverst. Men verden er ikke ideel. En lille slagtermester i Maribo har jo ikke det markedsføringsbudget, som en kæde har – og derfor er det ikke ham, der leverer kød til hele Danmark. Lidt firkantet sagt, men det holder nu meget godt. I dag er det dog sådan, at en hjemmeside for et lille firma sagtens kan slå (og det gør de) store virksomheders hjemmesider. Det er nemlig ofte sådan, at de store er så arrogante, at de ikke har den fornødne fokus på SEO, og det giver plads til små aktører.
  • Hvordan ser du fremtiden med Google?
    Langt hen ad vejen som nu. Men der sker jo en konstant udvikling, hvor Google hjælper det globale net med at fremme kvaliteten. De ser lige nu meget på hastighed og mobilvenlighed, og mange står til en brat opvågning her i sommeren 2021, da ubegribeligt mange virksomheder ikke tager det alvorligt nok. Det kommer de så til – med reparation i stedet for forebyggelse. Jeg forudser også et Google, der bliver stedse bedre til at gennemskue, hvad intentionen bag en given søgning er (vil du lære, købe, sammenligne osv.) og så levere resultater, der passer til det.
  • Hvad er din holdning til, at man ikke må annoncere for seksuelle ydelser, casino og den slags?
    For en dansker som mig – med en yderst liberal tilgang til det meste – er det jo det rene pjat! Jeg forstår dog godt nogle af bevæggrundene. En gigant som Google kan ikke risikere sagsanlæg fra for eksempel en ludoman, fordi de tjener penge på at vise annoncer for spil. Og der er jo desværre problemer visse steder i “voksenunderholdningen” med for eksempel tvang og trafficking – det kan de heller ikke blandes ind i. Helt overordnet så jeg gerne en lidt mere “rund” holdning fra Google.

Med disse ord siger vi tak til Thomas for at besvare spørgsmålene og slutter med et par spørgsmål og svar:

FAQ

Er Google dansk?

Nej, det er et amerikansk firma med hjemsted i Mountain View, Californien. De har dog en dansk afdeling.

Kan man købe en plads i Google?

Ja og nej: Man kan købe annoncer, og betaler man nok, ligger man øverst. Men de organiske pladser (10 på hver side) kan man ikke købe sig til hos Google. Man kan optimere sig til dem!

Kan man lave SEO for alle brancher?

Det kan man sagtens, men heldigvis har de fleste SEO firmaer en moralsk grænse for, hvad de vil røre ved.