Kontorbygning

Vi er ved at opføre en stor kontorbygning lidt uden for byens centrum. Efterspørgslen på erhvervsbygninger her i området er vokset meget i de sidste par år. Det er jo kun godt, at mange virksomheder vælger at lægge deres nye afdelinger her hos os. Det betyder flere arbejdspladser til den lokale befolkning – samtidigt med, at det også betyder, at her kommer flere folk til byen. Det er positivt. Vi har sigtet mod denne udvikling i mange år, og det ser endelig ud til, at beslutninger, der blev taget for en del år siden nu, viser sig, at det var de rigtige beslutninger.

Inkubator

Bygningen, vi er ved at opføre, skal fungere som en inkubator for nye virksomheder. En inkubator er sådan en slags børnehave for virksomheder, der er i deres helt spæde opstartsfase. Vi har en politik om, at vi giver iværksætterne faciliteter og vejledning i de første to år. Vi tilbyder selvfølgelig fibernet, telefon, kontor og mødefaciliteter. Vi vejleder i at lave businessplans, deltagelse i udstillinger, marketing og virksomhedsøkonomi. Vi stiller naturligvis også nogle krav til de iværksættere, som vi støtter: De skal nå, nogle bestemte mål hvert halve år – vi kalder dem for milestones – og hvert halve år skal vi evaluere hver iværksætters fremskridt. Iværksætterne skal, inden de får støtte af os, ansøge til os om det. Et af kravene, vi har, er, at deres virksomhedsidé skal falde inden for den kategori, som vi kalder digital teknologi.

Ideen og værktøjer

De skal i deres ansøgning forklare, hvad idéen er, og hvad de selv ser som nødvendige færdigheder og værktøjer, de har brug for for at kunne realisere idéen. De skal også forklare os om, hvordan de ser, deres idé kan bidrage til et renere og sundere samfund – både fysisk (miljøet) og psykisk (det almenes vel). Det er et meget spændende projekt. Og ja, jeg synes faktisk, at jeg selv kunne have haft brug for en del vejledning her i den første fase, hvor vi er ved at opføre selve inkubatoren. I går, fx var jeg til møde med nogle håndværkere.

Underlagsgulve?

Vi skulle afgøre, hvilken form for undergulv der skulle lægges i stueetagen og på førstesalen. Jeg er ikke bygningskyndig og forstod meget lidt af samtalen. Men heldigvis ved arkitekten mere om det end jeg, så efter at have kigget på mit budget, besluttede vi, at vi skal bruge underlagsgulve fra noget, der hedder Thermotec. Det er et let materiale, som nemt kan bruges på etager. Og så isolerer det godt, hvilket jo altid er en fordel. Jeg skal deltage i møderne, fordi det er mig, der bliver daglig leder af inkubatoren. Det er mit projekt. Og jeg kan næsten ikke vente til, at bygningen står færdig. Vi har travlt. Altså det vil sige, at arkitekten og håndværkerne har travlt. Her er det, at en af mine kompetencer virkelig kommer på prøve: Jeg er nødt til konstant at presse og rykke for rapporter om fremskridt, tilbageskridt og forudsigelse for de næste 14 dage.

Ja, jeg har travlt, fordi oven i arbejdet med at få bygningen op, skal jeg samtidigt evaluere projektideer fra iværksættere og have dem til interview.